ponedjeljak, 31. svibnja 2010.

Pag...



Neki dan san doša do jedne lipe knjige izdane povodom 510 obljetnice osnutka novoga grada. Autor M.Suić: Pag. Otvorin ja nju kad ono na prvu stranu riječ tadašnjeg predsjednika općine Portade. O njemu san cu sve najbolje i odma mi se knjižica parila prava stvar. I pocnen ja čitat. Dovrši san ju u jedan dah i još ne moren sve povatat koliko ima toga. I moren reć da san sad još više ponosan na to ca ca san pažanin i ca živen u ovi grad i za njega. Imali smo krvavu povijest ali smo se ipak izvukli i danas postojimo. Ma da ni bilo Zadra di bi nan bi kraj?! Mislin da bi vo tribalo uvest u škulu ka obavezno štivo jerbo ni baš duga (89 stranic) jerbo bi mnogima pomogla.
Uvik su nši stari bili zajedno i u dobru i u lošu. Motiv je bi jedan jedini, dobrobit svome gradu. Zac mi danas tako ne funkcioniramo? Di su nestala sjećanja na bulu, borbu za samostalnost, krvave bitke za slobodu i svoju dicu? Ta dica smo ni više ni manje nego mi danas....Ca mi danas cinimo za svoju u budućnosti? Ca cemo im ostavit od ovoga našega lipoga grada?
Citirat ću ca su naši stari rekli kralju i uspili dobit slobodu: "hoćemo da spomenuta komuna paška blista, uživa i koristi slobodu, vlast i ugled kao i drugi naši gradovi Dalmacije...ujedno izričito zahtijevamo da unaprijed na nikakav način ne smiju Zadrani da se pačaju u naš otok Pag i zabranjujemo im da poduzimaju da nanesu njegovu stanivništvu ili Vijeću bilo kakve nepravde, zlostavljanja ili štete..."

A zadnja bitka ka je po svemu sudeći bila na Gradacu upravo je dokaz koliko su bili vezani za grad....Govori Ruić: "Osamdeset i šest Pažana, što laika što svećenika, bilo je svezano i odvedeno u Zadar; pošto su (Zadrani) profanirali crkve, silovali žene, obeščastili djevojke i oskrvnuli Kristove zaručnice (redovnice), uništili kuće, opljačkali nađene predmete, opustošili polja, vratiše slavodobitno u svoju domovinu, plamteći s tisuću niskosti i okrutnosti protiv svojih okovanih žrtava...U zadarskoj loži bilo je izvedeno tih osamdeset i šest Pažana pred tamošnje rektore i, da ruglo bude veće, bi postavljena na glavu I. Bremeca, za koga su Pažani tražili da im bude biskup, Mitra od papira te je bio vodan tako po gradu u pratnji svog svećenstva i izveden pred nadbiskupa pod optužbom, da je on taj koji je tražio da postane paški biskup...Ostali su pak bili stavljeni na torturu; neke su vukli konjskim repovima, neki su zdahnuli pod vješalima, jednima su odsjekli ruke, drugima polomili noge, nekima izvadili oči; od svih njih učiniše žalostan, ali za nezdušne Zadrane zabavan prizor..." A o bitci kako je morala parit da i ne govorim....Ja bi se zapita di je oti duh danas....

3 komentara:

  1. pari se meni da su namin ti Zadrani došli na vlast, pošto poto razorit grad.

    OdgovoriIzbriši
  2. ....da...baš..da smo ga pravi--potuljeni,flegmatični i jadni duhom! a zac???....jer nam godinama tupiju da pojedinac niš ne more sam...a nas je malo pa opet niš i tako...a ja govorim MORE I MORA!!!! Ja sam se okuraži i vicen tamo di triba...a TI-PAŽANINE MOJ????? budi ponosan a ne flegmatičan grajanin!!!! Spasimo grad dok se neki ne bude pitao "kaj tu nekad u ovom selu bil nekakav grad??!!!"....jer tu su moji didovi ,davno sidro bacili....mene vezaliiii...

    OdgovoriIzbriši
  3. jesu....i radim na tome svaki sekund svog zivota....samo jos sam premlad i mislim da me judi ne svacaju ozbiljno....e kad bi, ufff

    OdgovoriIzbriši